Mindfulness

Mindfulness // De levensfilosofie van yoga

Yoga is veel meer dan slechts het uitvoeren van – soms lastig uitziende – houdingen of  uren lang stilzitten op een rots. Het is een levensfilosofie die inspirerende normen en waarden nastreeft en omdat ik er zelf zoveel van geleerd heb, wil ik graag een aantal van de leefregels met jullie delen.

#1. ADEM

Je adem volgt de geest en je geest volgt je adem, vandaar dat er bij yoga zoveel nadruk wordt gelegd op de ademhaling. Door je ademhaling bewust te vertragen wordt je rustiger vanbinnen en ben je beter in staat om je gedachten los te laten.

Maar hoe doe je dat? Wat ik zelf altijd doe is mijn ademhaling voor me te zien als een perfect ronde cirkel. Het begint met het moment van inademen, dan komt het uitademen en de pauze tussen twee ademhalingen in. Die pauze is heel belangrijk binnen de ‘ademtechniek’ en wordt ook wel kumbhaka genoemd, het stopzetten van de adem. Hoe langer je de adem vasthoudt, hoe meer rust je zult krijgen in je hoofd. Door deze pauze wordt je geest helder en ben je in staat om dicht bij jezelf te blijven, dit is Atman, waar ons woord ademen van afstamt. Het betekent zelf, maar ook de diepere essentie van “ik”. Het leert ons dat we door goed en bewust te ademen, onze innerlijke zelf kunnen vinden en er naar leren te luisteren.

#2. MEDITEER

Mediteren, ook wel dhyana genoemd in yogatermen, is bewust in het hier en nu zijn. Het is vooral stilzitten, je ademhaling volgen en je gedachten loslaten. Vooral dit laatste is in het begin best moeilijk, aangezien onze geest continue “aan” staat en alle kanten op gaat. Gelukkig is dit te oefenen – zoals alles in het leven – en zul je merken dat het steeds beter gaat als je er tijd en toewijding in stopt. Regelmatig mediteren zal uiteindelijk leiden tot meer gevoelens van geluk en meditatie, want, zo stelt de bekende Vietnamese zenboeddhist Thich Nhat Hanh, ‘in meditatie komt onze rusteloze geest tot rust op het kussen van onze adem. Er ontstaat dan heel natuurlijk een gevoel van kalmte en ontspanning.’

#3. WEES LIEFDEVOL EN TEVREDEN

Liefde en tevredenheid spelen beide een grote rol in yoga. Tevredenheid, of santosha, is één van de yogadeugden – niyama’s – en heeft te maken met innerlijke vrede. Om dit gevoel te ervaren, zul je prikkels moeten overstijgen (storende factoren die overal om ons heen zijn, ieder moment van de dag) en proberen om in ieder moment kalm te blijven. In deze staat van kalmte en tevredenheid, kun je alles aan, of het nou positief of negatief is en wordt het hoogste geluk bereikt.

Liefdevol zijn heeft te maken met karma, wat betekent dat alles wat je doet en denkt weer naar je terugkomt. Dus ben je vrolijk, vriendelijk en liefdevol, dan zal dit ook weer naar je toe komen. Je kunt ieder moment beginnen met leven vanuit liefde, een makkelijke manier is om positief te denken over de mensen, de dingen en alles wat leeft. Veroordeel jezelf en anderen niet, maar focus je in plaats daarvan op het mooie en positieve.

#4. LEEF VOLGENS JE DHARMA

Dharma is een term uit het boeddhisme en staat voor wat je te doen hebt in dit leven. Hoe beter je jezelf kent en hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter je zult weten wat wel en niet bij je past. Je innerlijke zoektocht zal je de weg wijzen naar je dharma, je levenspad. Dit kun je ontdekken door meditatie, maar ook door stil te staan bij wat je doet – bewust leven – op deze manier zul je de ‘zelf’ vinden. Het is een proces dat een lange tijd kan duren, blijf daarbij op jezelf vertrouwen, dan zal alles goed komen.

#5. STREEF DE AHISMA NA

Geweldloosheid – ahisma – is iets wat je op elk moment van je leven na kunt streven. Hierbij zul je misschien snel denken aan Mahatma Gandhi, de politiek leider uit India die streef naar geweldloos verzet. Toch is die uitleg erg beperkt, ahimsa gaat namelijk niet alleen over fysiek geweld, maar draait ook om alle subtielere vormen en uitingen ervan. En hoewel de meeste mensen zichzelf niet als gewelddadig zien, kan het nog best moeilijk zijn om echt volgens de ahimsa te leven. Ook dingen als roddelen, het eten van vlees of iemand negeren, kan gezien worden als vorm van geweld. Het belangrijkste is dus ervoor zorgen dat je een ander geen schade berokkent, niet in woorden, niet in daden en zelfs niet in gedachten. Dat betekent niet dat je nooit meer iets kunt zeggen of niet meer eerlijk kunt zijn. Belangrijk is om jezelf de vraag te blijven stellen: wat is het tegenovergestelde van geweld in deze situatie? Op deze manier kun je jezelf trainen om geweldlozer te leven.

#6. HECHT JE NIET

Bij volledige non-attachment moet je misschien denken aan emotieloosheid, maar dat is niet waar het bij yoga om gaat. Het draait vooral om leren hoe je gedachtes en emoties los kunt laten die jouw lijden in stand blijven houden. Het betekent letterlijk: je losmaken van. Dus hecht je niet (teveel) aan materiële zaken, daar zit onze angst namelijk. We zijn in de ‘westerse samenleving’ allemaal heel erg bang om dingen kwijt te raken. Als we niet gehecht zouden zijn aan voorwerpen, zouden we ook niet bang zijn om het te verliezen. Dit heet aparigraha, begeerteloosheid, niets verwachten en niets verlangen. Door ons ego uit te schakelen, ons minder te hechten aan dingen en door geen verwachtingen te hebben, kunnen we opluchting, innerlijke rust en gelukmakende gevoelens ervaren.

#7. LEEF IN HET HIER EN NU

Een moment is nooit hetzelfde en dat je één mooie ervaring beleeft hebt, betekent niet dat de volgende – zelfde soort – ervaring net zo mooi of mooier zal zijn. Streef er dus ook niet naar om weer op zoek te gaan naar de herhaling van een moment.

In het boeddhisme heet dit ‘lijden door vergankelijkheid’, dit is het steeds willen terugkeren naar geluksmomenten en daar dan vervolgens een naar gevoel aan overhouden, omdat die momenten nooit weer precies hetzelfde zullen zijn. Volgens het boeddhisme zijn er dan ook geen problemen, maar creëren wij die zelf. Om die reden is het belangrijk om te genieten van het nu, dit moment, deze seconde en het vervolgens los te laten. Alles om ons heen verandert namelijk en dat gegeven accepteren helpt ons in het leven om meer geluk te ervaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: