Mindfulness

Mindfulness // Beginnen met mediteren

YOU ONLY FAIL WHEN YOU STOP TRYING

Oké, mediteren kan echt aanvoelen als iets dat heel debiel is. Als zinloos en zonde van je tijd. Zelf dacht ik dat eerst ook, ik ben er zelfs een keer gestopt en vervolgens een halfjaar later weer begonnen, vooral omdat ik steeds dacht: ‘waarom doe ik dit in hemelsnaam?’ En zo’n WTF moment zul jij ook gaan ervaren, geloof me.

En toch…het blijft iets hebben, zelfs wanneer er een dit-slaat-nergens-op gedachte door je heen gaat. Ik ben er inmiddels verslaafd aan en geloof echt dat mediteren enorm goed voor je is. Maar hoe begin je?

  1. Zoek een rustig plekje op
  2. Ga op een comfortabele manier zitten: je hoeft echt niet te mediteren in kleermakerszit, je kunt ook op een yogamatje gaan liggen of op een stoel zitten
  3. Leg je handen op een manier die fijn aanvoelt. Zelf druk ik mijn duim en wijsvinger tegen elkaar aan
  4. Sluit je ogen en probeer te luisteren naar je ademhaling. Je kunt bijvoorbeeld de eerste paar ademhalingen door je neus inademen en door je mond uitademen: hierdoor ga je automatisch rustiger ademen
  5. Probeer je gedachten voor je te zien als wolkjes in een blauwe lucht. Ze staan buiten jezelf, jij observeert slechts
  6. Zodra je merkt dat je gedachten afdwalen, breng je je aandacht terug naar je ademhaling

Wanneer je net begint met mediteren zul je waarschijnlijk merken hoeveel gedachten er wel niet door je heen gaan, het kan dan onmogelijk voelen om niets te denken. Raak niet ontmoedigd wanneer je het gevoel hebt dat het niet lukt! Het belangrijkste van mediteren is namelijk niet ‘niets denken’, maar je gedachten te laten komen en gaan en te blijven focussen op je ademhaling. Geef niet direct op en blijf het proberen. Vergeet niet dat iedereen dit in het begin zo ervaart en dat mediteren ook gewoon iets is dat je moet oefenen, ik was ook niet 1-2-3 zen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: