Mindfulness

Mindfulness // 25x tips tegen stress

Eindelijk, ik heb zomervakantie! Maar wat nu? Plotseling heb ik alle tijd van de wereld, geen verplichtingen meer, ik hoef even helemaal niets. Heerlijk! En toch was het eerste dat door mijn hoofd ging “HELP!” want wat moet ik in godsnaam gaan doen met al die vrije tijd? Na een jaar keihard studeren, is alle vastigheid in één keer weg. Een extreem luxeprobleem, I know.

Ik kan eindelijk dat boek gaan schrijven, meer content voor mijn blog bedenken, gaan schilderen en schetsen, Netflix series uitkijken waar ik ooit – in een ver verleden – aan begonnen ben, met vrienden afspreken, uitgaan, dagjes weg (dankjewel, gratis studenten-ov) en lekker winkelen! Al deze mogelijkheden geven me vreemd genoeg een gevoel van stress, maar waarom?!

DE OORZAKEN VAN STRESS

Je krijgt vaak last van stress omdat je “draagkracht” – dat wat je aankunt – niet in balans is met je “draaglast” – dat wat er van je wordt verwacht – ook kunnen bepaalde persoonlijke eigenschappen je kwetsbaarder maken voor stress. Bijvoorbeeld: perfectionisme (check), ambitie (check), prestatiegerichtheid (check), niet ‘niets’ kunnen doen (check), veel van jezelf eisen en ‘moeten’ en streven naar waardering van anderen (dubbel-check). Ook een ongezonde leef- of werkgewoonte kan zorgen voor meer stress, omdat je weerstand hierdoor bijvoorbeeld kleiner wordt en je vatbaarder bent voor de gevolgen van stress. Ongezonde leefgewoontes zijn:

  • Het drinken van veel koffie en alcohol
  • Weinig lichaamsbeweging
  • Weinig slaap en ontspanning
  • Slecht plannen (van bijvoorbeeld je werk of studie)
  • Teveel werk en te weinig pauzes

Oftewel, ik heb gewoon een enorm stress-gevoelige persoonlijkheid. Dat weet ik en dat heb ik geaccepteerd, maar wat heeft dat nou te maken met het feit dat ik ook stress ervaar wanneer ik vrij ben?

Volgens de filosoof Erich Fromm (1900-1980) is dat een angst voor vrijheid. Wij als mensen kunnen in onze vrije samenleving namelijk weleens nerveus worden van vrijheid. Van leegte en ‘even-helemaal-niets-doen’ en wanneer wij dat voelen, proberen we die vrijheid vervolgens in balans te brengen met zoveel mogelijk verplichtingen. Opeens moeten we van onszelf dan allemaal dingen doen en ondertussen maken we ons ook nog zorgen of we het in de ogen van anderen wel goed doen. Dat klinkt niet echt “relaxt”…

Maar nietsdoen is lastig, dat heb ik inmiddels wel geleerd na heel wat meditatiesessies. Wanneer je gewend bent om constant bezig te zijn, is het echt even wennen om stil te zitten en je te focussen op je ademhaling. Wanneer je hier ook last van hebt en diezelfde vorm van stress ervaart, dan komt dit omdat ook jij vrije tijd – en niets doen – moeilijk vindt. Maar don’t worry! Er zijn namelijk een heleboel dingen die je ertegen kunt doen.

TIPS TEGEN STRESS

Zelf ben ik helemaal klaar met stress! En daarom heb ik een halfjaar geleden besloten er eens echt iets aan te doen. Om die reden ben ik ook begonnen met mindfulness en meditatie en ik heb gemerkt dat dit enorm goed werkt! Ik ben kalmer en heb meer rust in mijn hoofd. Mocht dat nou te “zweverig” voor je zijn (wat het absoluut niet is, maar toch, ieder zo z’n ding), dan zijn er nog veel meer dingen die werken tegen stress. Hier is een lijstje met simpele tips die je iedere dag kunt toepassen:

  1. Sta iets eerder op dan normaal, hierdoor kun je wat rustiger aandoen!
  2. Zet de avond van te voren al dingen klaar en dek alvast de tafel
  3. Draag alleen kleren en outfits waar je echt blij van wordt
  4. Zeg wat vaker “nee” tegen mensen
  5. Maak een prioriteitenlijstje
  6. Beëindig “toxic” vriendschappen en relaties
  7. Lees vaker een boek
  8. Schrijf op wat je leuk vond aan de dag en wat je gelukkig(er) maakte
  9. Ga lekker lang in bad liggen
  10. Stop met social media (dit kan natuurlijk ook voor een uur per dag zijn)
  11. Spreek vaker af met echte vrienden en je familieleden
  12. Eet gezonder en eet biologisch
  13. Kijk een grappige film of serie
  14. Wees vriendelijk tegen de mensen om je heen
  15. Spreek een vreemdeling aan op straat of in de bus en voer een gesprek
  16. Verras jezelf met iets leuks of een dagje weg
  17. Sport vaker!
  18. Maak meer tijd vrij voor je passies en hobby’s
  19. Laat het verleden los
  20. Glimlach vaker
  21. Probeer bewust in het hier en nu te leven
  22. Mediteer
  23. Daag jezelf uit met een 30-day-challenge
  24. Schrijf dingen op in je agenda of deskplanner, dit zorgt voor meer rust
  25. Sta iedere avond even stil bij de dingen die je gelukkig maken

Ik hoop dat je verder kunt met deze tips! Anders kun je ook nog mijn andere artikel lezen: Mindfulness // Omgaan met stress

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: