Eten,  Inspiratie

Wereldverbeteraar // Eet minder of helemaal geen vlees

Welke reden je ook hebt, of je nou wereldverbeteraar wilt worden, tegen dierenleed bent of het gewoon helemaal niet lekker vindt, minder of helemaal geen vlees eten is goed om te overwegen. Maar wat gebeurt er als je besluit flexitariër of vegetariër te worden en wat voor effect heeft het op je lichaam en op de wereld om ons heen?

Als alle Nederlanders twee dagen per week plantaardige vleesvervangers zouden eten in plaats van vlees, dan zou dat per jaar de CO2-uitstoot van 570.000 auto’s schelen (dat is behoorlijk wat als je het mij vraagt). Daarnaast is het ook nog eens beter voor je gezondheid, de natuur en het dierenwelzijn!

Wereldverbeteraar // Beter voor het milieu

WANT WIST JE DAT…

#1. Het eten van te veel vlees gezondheidsrisico’s met zich meebrengt? Onbewerkt mager vlees past wel in een gezond eetpatroon, maar rood en met name bewerkt vlees zoals vleeswaren vergroten de kans op langdurige chronische ontstekingen die diabetes type 2, beroertes, kanker en hartaanvallen kunnen veroorzaken. Om die reden is het beter om wat minder vlees te eten (of vegetariër te worden).

#2. Het eten van vlees (en vis) schadelijk is voor het milieu! Als mensen allemaal besluiten wat minder vlees per week te consumeren, heeft dit al grote positieve gevolgen. Het verlaagt de uitstoot van CO2, het zorgt voor het verminderen van watergebruik, het verminderen van boskappen, minder overbevissing en het milieu wordt minder vervuild.

#3. Nederlanders samen ongeveer 400.000 dieren per dag eten. Het zielige is dat deze dieren vaak niet als een levend wezen worden beschouwd, maar als en product worden gezien. Hierdoor krijgen ze vaak niet genoeg frisse lucht, beweging, ruimte of daglicht. Wanneer je geen vlees of vis zou eten, dan zou je al snel 727 dierenlevens per jaar redden!

We zullen iets aan onze levenswijze – en ons eetpatroon – moeten veranderen. Dit hoeft echt geen mega grote verandering te zijn, want zelfs één dag in de week geen vlees eten heeft al impact. Bovendien is gezond eten zonder vlees of met minder vlees helemaal niet moeilijk, zolang je er maar op blijft letten dat je genoeg eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt, is er niets aan de hand. Dit zijn voedingsstoffen die je vindt in vlees, maar ze zitten ook in genoeg andere producten.

Denk je nu: ‘oké, er moet inderdaad iets gebeuren en ik zou graag minder vlees willen eten!’ Maar weet je niet hoe je moet beginnen? Dan heb ik hier een aantal simpele tips voor je waarmee je jezelf blijft motiveren.

MAAK EEN EETDAGBOEK

Het is nooit verkeerd om op te schrijven wat je allemaal eet en deze tip is heel handig om erachter te komen hoe vaak en hoeveel vlees je in een week eet. Misschien valt dit wel hartstikke mee en eet je helemaal niet zoveel vlees, maar misschien schrik je je wel rot omdat je meer eet dan je dacht (het kan natuurlijk beide kanten op). In dat laatste geval is het nodig tijd om aan de slag te gaan!

WAT KUN JE MISSEN OF VERVANGEN

Je hebt ontdekt wat je eetpatroon is dankzij het eetdagboek, nu is het tijd om te bedenken wat je kunt missen of vervangen. Stel je eet vaak ham tijdens het ontbijt en de lunch en bij het avondeten vaak een hamburger of rundervink, dan kun je zeker één of twee eetmomenten veranderen om minder vlees te eten.

Kijk bijvoorbeeld naar andere belegsoorten, denk aan kaas, hummus, jam of pindakaas of eet eens een bakje yoghurt met muesli en fruit! Ook in de avond kun je het vlees vervangen door een groente hamburger te eten of extra groente op te scheppen.

Wereldverbeteraar // Gezonde alternatieven voor vlees

WAAROM WIL JE EIGENLIJK MINDER VLEES ETEN?

Als je iets vol wilt houden, is het goed om te weten waarom je iets doet. Waarom wil je minder vlees eten? Is dat voor het milieu, ben je tegen dierenleed of vind je het gewoon niet lekker meer? De reden kan je helpen om gemotiveerd te blijven!

PRAAT ER MET ANDEREN OVER

Laat mensen weten dat je vegetariër of flexitariër bent geworden, wie weet inspireer je anderen! Vertel je vrienden, huisgenoten en familieleden over je nieuwe levensstijl, door er met ze over te praten kunnen ze er rekening mee houden – als je bijvoorbeeld bij ze eet – en ze kunnen je helpen gemotiveerd te blijven.

Woon je samen met anderen (huisgenoten) of heb je een gezin? Overleg dan ook wat er gaat veranderen en wat vooral niet. Maak de ene dag bijvoorbeeld een gerecht zonder vlees (er zijn genoeg leuke recepten te vinden) en de andere dag wel iets met vlees, waarbij jijzelf kunt gaan voor een vleesvervanger zoals een vegetarische hamburger.

WELK VLEES IS VERANTWOORD?

Als je geen vegetariër wilt worden en vlees wilt blijven eten, kijk dan eens naar biologisch vlees en ga voor beter en verantwoorder vlees. Dit is vaak wat duurder dan vlees dat in grote partijen wordt gemaakt, maar omdat je toch minder vlees wilt (of gaat) eten, kun je beter één keer een goed stukje vlees halen in plaats van drie keer een goedkoop – en “slechter” – stukje vlees.

WAT ZIJN GESCHIKTE VERVANGERS?

Ik kan er niet omheen, ja, er zitten vitamines in vlees die we allemaal nodig hebben. Maar gelukkig zijn er genoeg plantaardige alternatieven om ook diezelfde vitamines binnen te krijgen! Zo kun je bijvoorbeeld extra noten, peulvruchten – zoals bonen, kikkererwten en linzen) of eieren eten, deze kun je op super veel manieren klaarmaken. Ga bijvoorbeeld eens zoeken naar leuke en lekkere recepten zonder vlees!

Minder of helemaal geen vlees eten is echt makkelijker dan je denkt! Het is beter voor het milieu, de dieren en je eigen gezondheid. Word jij ook een wereldverbeteraar en ga je voortaan minder vlees eten? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: